Často se setkávám s tím, že nástroj 5 Why je špatně používán. Často je bez ladu a skladu
moderováním brainstormingu vygenerována řada příčin, které vůbec nevedou k řešení problému.
Chybí během postupu od jedné úrovně k druhé např. "ohledání terénu", vzorkování a testy, atd.
Snad vám tedy pomůže pár následujících zásad, které se v reálném životě již mnohokrát řadě firem osvědčily.
1. proč
- Jasná formulace důvodu pro defekt či selhání, které nastalo, srozumitelná i lidem, kteří nejsou obeznámeni s operací, kde problém nastal
- Často toto 1. proč musí být krátká, stručná věta, která jasně vysvětluje důvod. Nezkoušejte ji obhajovat, na to bude čas později v dalších proč, i když je to přirozené pro proces myšlení. Je dobré si to napsat, i když se to zdá samozřejmé (ostatním to nemusí připadat tak samozřejmé, až budou číst ten dokument)
2. proč
- Stručnější vysvětlení pro podporu prvního prohlášení
- Vstupte do technické oblasti, vysvětlení se zde může větvit do několika různých kořenových příčin. Je v pořádku, pokračovat po každé větvi s jejich dalšími specifickými 3.-5. proč.
3. proč
- Ještě neskákejte rovnou k závěrům, podstupte běžný proces myšlení i když některé zásadní kořenové příčiny se již mohou vyjevovat.
- Toto 3. proč je kritické pro úspěšný přechod mezi zřejmým a nezřejmým. První dvě vás připravili k soustředění na oblast, kde problém mohl vzniknout; poslední tři proč vás dovedou k hlubšímu porozumění problému. Vizualizujte proces, kterým prošel produkt (mapování procesu) a zužte nejpravděpodobnější zdroje výskytu problému.
- Nemusíte odpovídat na všechny proč najednou, je to činnost doprovázená pátráním a někdy vyžaduje odejít do procesu a prohlédnout si, co jste dříve přehlédli.
- Můžete se splést tím, že „skočíte“ kvapně po „logických“ vysvětleních
4. proč
- Uvolněte svou mysl od předpojatých vysvětlení a začněte 4. proč s otevřeným přístupem. Můžete dosáhnout dvou či více cest k prozkoumání, pak je prozkoumejte všechny. I když se jedna z nich neukáže být kořenovou příčinou problému, může vést ke kontinuálnímu zlepšování.
- Nyní je čas pro zopakování analýzy příčin a následků (Ishikawa) a pokračovat 5. proč
5. proč
- Pokud jste konečně dospěli k 5.proč, pravděpodobně jste nalezli systémovou příčinu. Většina problémů v procesu vás k nim dovede. Dokonce i za špatně fungující stroj může někdy chybně provedená preventivní údržba nebo chybné nastavení stroje.
- Když oslovíte systémovou příčinu, udělejte to v celém procesu a detekujte oblasti, které mohou být ve stejné situaci, i když zatím žádný problém nezaznamenaly.
- Pokud jste dosáhli 5. proč a stále se zabýváte s příčinou související s procesem, můžete potřebovat jednu nebo dvě úrovně navíc k nalezení systémové příčiny.